salam to All.


Sunday, September 25, 2011

Open House Mula berakhir...



Assalamualaikum.

Nampaknya Syawal sudah sampai ke penghujungnya. Warga Kota masih lagi meriah dengan rumah terbuka, maklum, hari kerja tidak begitu sesuai untuk menjemput rakan rakan yang sibuk untuk bersantai sambil menjamu selera. Penghujung Syawal menjadi rebutan bagi mereka untuk berlumba lumba mengadakan majlis raya..dan sudah tentu para jemputan di jamu dengan masakan ala-Raya lagi, rendang, lemang, ketupat, kuah kacang, lontong, kurma, kari, sambal tumis, dan segala jenis kueh mueh dan manisan yang tentunya sungguh lazatttt…mmmmmm….jika tiga empat rumah sehari kita di jamu dengan lauk pauk yang sama mesti muak kan……dan kerana itu saya sediakan masak asam Bugis (versi saya) ikan susu ni, di temani ayam goring kunyit, sambal belacan, ulam dan nasi panas panas….mmmuahhh…sudah cukup membuka selera dan lari dari tema masakan lemak berkrim open house aka rumah terbukaaa…;))


Dengan kata lain Jemputan rumah terbuka hari ini…(ahad) semua nya berada di luar jangkauan saya..jauh semuanya, jadi kami makan di rumah saja. He he he heeeh.



Masak Asam Bugis ikan ‘Bolu’ / ikan Susu.

Pertama kali saya kenal ikan Bolu dan masak asam Bugis ini adalah beberapa tahun dahulu, sewaktu pertama kali berkunjung ke rumah mentua di Sabah. Bukan saja masakan ini saya tak pernah rasa, ikan nya juga saya tak kenal. Mengikut kata hubby, ikan ini Cuma terdapat di Sabah…saya meng ‘ohhhhhhhhh..’ kan saja..patutlah saya tak kenal…bentuk ikan ini menyerupai ikan belanak pada mata saya, Cuma saisnya agak besar dan bentuk badannya bulat. Mempunyai Banyak tulang..rasanya agak lemak mengingatkan saya pada rasa rainbow Trout….Bila berada di KL dan teringin memasak asam ini, saya mencuba sejenis ikan yang mirip bentuknya dengan ikan Bolu..yaitu ikan susu, (mengikut nama yang diberikan oleh Giant) …;)). Mungkin di negeri berlainan, nama nya berbeza. Bagaimanapun, rasanya tidak mengecewakan, sesuai dengan resepi masak asam ini.
Masakan ini juga mengingatkan saya pada masakan kelantan, menggunakan asam keping, ikan singge.....huhuhu...ringkas dan menyelerakan.

 Masak asam ..ala bugis

Masak Asam Bugis ikan ‘Bolu’ / ikan Susu.

 (ini versi yang telah saya ubah mengikut citarasa saya, versi asal lebih simple….)

Bahan Bahan.

Dua ekor ikan Bolu atau ikan susu sederhana besar.
5 lawang bawang merah,
3 lawang bawang puteh.
2 inci halia muda
Sedikit cili kering.
2 sudu besar asam jawa, (ambil airnya)
Satu kiub pati ikan bilis.
Garam secukup rasa.
Sedikit gula (optional)
Sedikit minyak untuk menumis.

Sayur sayuran…tomato dan bunga kobis contohnya.
Atau boleh juga di gunakan tomato dan timun atau zuqini.

Cara cara:-
Ikan di Cuci dan di  potong. Ikan ini agak hanyir, jadi perlu di bersihkan betul betul. Toskan ketepi.

A: Cili kering di buang biji dan di potong halus. Rendam air sekejap. Tos.
Mayang bawang merah, bawang putih dan halia.

Tumiskan bahan A sehingga wangi. Kemudian masukkan air asam jawa, (tambah air secukupnya bagi menenggelamkan dua ekor ikan . ) Biarkan mendidih.
Masukkan kiub ikan bilis, garam, gula, dan  akhirnya  keratan ikan . Didihkan sehingga ikan masak.

Masukkan sayur sayuran pilihan anda.  Renehkan sebentar. 
Tutup dan matikan api.
Hidangkan panas panas.




Ikan Susu...


Antara bahan bahannya..mudah..


Cili seket biar kick...
potonggggg.....

Tambah Sayur...untuk resepi yang lebih sihat.


Tumissss.....biar wangii...
Selamat mencuba ya...menu yang kurang lemak dan sesuat bagi selera kampung...Dengan itu saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Salam Syawal buat pengunjung semua, tak kira pembaca senyap atau pun sahabat2 yang mengenali saya. Wassalam. Mungkin Kita kembali dengan tema autumn?....Fuhhhh musim gugur adalah waktu kegemaran saya suatu waktu dahulu...long long time ago.....;'(

2 comments:

  1. mcm singgang gok ..sure selera..mkn dgn sambal belacan..

    ReplyDelete
  2. Tu ah Kak ije, pekena nasik panas, sambal belacan, ikan goreng rangup..jalannn...;p

    ReplyDelete