salam to All.


Wednesday, February 1, 2012

Kids in the house.

Rentetan Bosannya Cuti di rumah...

Okay. Hari pertama.

Nampak nya kena buat sesuatu untuk menceriakan anak-anak sepanjang seminggu bercuti Raya Cina ni….ibu mula merencanakan indoor games buat mereka. Nak berjalan-jalan ke kejiranan sambil beriadah pun cuaca tidak menentu. Panas yang melampau dan tiba-tiba hujan boleh membuat seseorang mudah di serang selsema.

Bila di selongkar permainan budak-budak kat rumah..wahhh macam-macam ada rupanya! Mau kalah rancangan kat Astro tu he he he.

Mula-mula jumpa non toxic body colour yang dah tinggal separuh. Apa lagi. Projek hari pertama:-

1) MARI MEWARNA MUKA DAN BADAN !

Tak susah nak ajak budak-budak kearah ini. Bab-bab mencomotkan diri adalah satu kaedah menghilangkan bosan yang sungguh berkesan. Pertama ibu kena pastikan ada cukup ruang kosong yang tidak beralas lantainya, yaitu, tanpa karpet atau tikar atau apa apa hamparan yang mudah comot. Penggunaan warna badan ini boleh di lukis mengikut kreativiti anda dan anak-anak anda. Jika ibu rajin boleh mencari pelbagai teknik lukisan dan corak kat internet, print dan biar anak anda meniru corak tersebut pada abang atau adik atau kakak atau Anda sendiri Hahaa..ada berani? Gunakan alas surat khabar di lantai jika perlu. Dari pengalaman lepas, lantai dan kemungkinan dinding juga menjadi kanvas anak-anak untuk meluahkan hasil seni mereka. Ibu mesti bersedia untuk kerja-kerja mengemas selepas itu. (Part yang bosan buat ibu-ibu he he)
Ibu boleh membiarkan anak-anak melakukan aktiviti sendiri sambil memulakan kerja-kerja memasak.(sambil pemantauan , mana tau, lain jadinya lak..) Kalau sudah menyediakan makanan awal-awal lagi baik, ibu boleh join sekali having Fun with the kids! Yeahhhh..bila lagi nak jadi kanak-kanak semula.

Ni salah satu Hasil dr contengan muka kt si kecik. ;))




2. Hari ke Dua.

Penyelongkaran seterusnya, ibu jumpa pelbagai figurines dari watak-watak kartun terkenal. Setengah nya memang di kumpul dari McDonald, dan setengahnya memang sengaja di beli dari kedai-kedai mainan. Fuhhhh! Tidak disangka, berbakul-bakul dah mainan sebegitu terkumpul, patutlah rumah semak hari-hari!

Hmmm…lets create a story of our own! Semua watak-watak boleh di masuk kan dalam cerita yang di reka sendiri. Ibu memulakan cerita dengan watak kegemaran anak-anak. Biarkan anak-anak menokok tambah cerita tersebut, Mereka mempunyai banyak imaginasi sebenarnya. Terkadang akan terbabas pada situasi yang tidak masuk akal, anda hendaklah bijak mengolah  idea mereka kedalam jalan cerita anda. Cubalah di rumah bersama anak-anak anda, terutama jika hari hujan, cerita rekaan yang tidak pernah di dengar mereka akan menjadi lebih seronok jika ibu membawakan watak-watak rekaan itu dengan gaya bahasa dan tonasi suara yang di pelbagaikan.
Anda boleh mencari idea-idea hebat di internet terutama kisah-kisah dalam ‘puppet show’, dan anda juga boleh mengambil idea-idea itu untuk berhibur dengan anak-anak anda.
Cubalah! ;))




Ibu Mulakan dengan Pinochio dan Ginger. Mereka sedang bersantai-santai di bawah matahari keemasan waktu petang....mereka berdua mula berkawan baik sejak pertama kali bertemu dalam "Shrek' ...bla bla bla....



Tanpa di sangka Ginger menyimpan rasa cinta pada Pino, dan mula berangan-angan sendiri. Sambil tu, mashmellow love tu di kunyah dengan anak-anak dengan milo suam...ohhhh, cerita menjadi semakin menarik! Ha ha ha.

Hah...Persahabatan baik antara Ginger dan Pino tidak di senangi oleh Michelangelo Leonardo Raphael dan Donatello. Mereka takut jika Pino dan ginger nanti tidak lagi ingin bersama-sama melawan penjahat penjahat kotaraya MetroGombak jika mereka berkahwin. Lantas kumpulan Ninja T jr pun merancang sesuatu...jeng jeng jeng...break minum lagi..;D




Rancangan Jahat empat bersaudara tersebut di dengari oleh  donkey dan Horsey, kuda kecil kegemaran Lil Qiss. Mereka berdua cuba merahsiakan perkara ini dari Ginger. Bagaimana kita nak selesaikan masalah ini tanpa menimbulkan curiga dari Pino dan Ginger? Donkey dan Horsey berbisik bisik ...



Keadaan menjadi kecoh bila penghuni kota MetroGombak mula berkumpul dan ingin mengetahui apa yang terjadi. Ginger panik, "kenapa semua orang datang ke sini? " Sambil matanya mencari-cari wajah Pino. Hampa, Pino tidak kelihatan dalam keramaian malam tu. 
"sesuatu telah terjadi pada Pino kah?"  Berdebar-debar Ginger di buatnya.

Race?

Semua yang berkumpul terkejut dengan deruan enjin kereta dari arah jalan besar. Wahhh apa yang berlaku?...

Cerita ibu bermula selepas breakfast, kemudian bersambung lepas Lunch break...membawa ke petang...sambil break bermain something else dan buli kities dulu, sambung semula bila kids minta, Fuhhh..jenuh juga nak habis kan cerita ni. But as always, kids story berakhir dengan Happily ever After. Cerita di habiskan menjelang bed time. Tak payah baca story books malam tu .
Notes, Gambar-gambar adalah dari archive yang dah agak lapuk. Sekadar hiasan saja...cerita selalu di lakunkan dgn watak2 di gerakkan bersama itonasi suara bagi menarik..dengan kata lain, Ibu jadi penglipurlara tak bertauliah gitu!

Dan!! Ibu kena kemaskan semula figurines dan toys masuk kotak hadoiii...berselerak nya rumah! ;))

Next. .. .. 

1 comment: